رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات می تواند به بهبود کنترل قند خون در دیابت نوع 1 کمک کند

7مه 2018 - بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از بیماران، رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات می تواند کنترل قند خون در دیابت نوع 1، را با کاهش میزان هیپوگلایسمی و سایر عوارض، بهبود بخشد. اکنون محققان بیمارستان کودکان بوستون به رهبری پرفسور  Belinda Lennerzخواستار آزمایشات بالینی کنترل شده برای بررسی ایمنی و کارایی این روش شده اند. یافته های این نظرسنجی در مجلهPediatrics  منتشر شده است.
بیمارانی که در این نظر سنجی شرکت کردند، عضو جامعه ی فیس بوکی  TypeOneGritبودند که متشکل از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می باشد که به توصیه ی دکتر برنشتاین در کتاب راه حل دیابت متعهد بوده و از رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم تبعیت می کردند، دکتر ریچارد برنشتاین، یکی از همکاران در این مطالعه بود.
از 493 نفر که در این نظرسنجی شرکت داشتند، 316 نفر اطلاعات کافی را برای تجزیه و تحلیل داده ها ارائه نمودند.محققان توانستند با کمک ارائه دهندگان خدمات بهداشتی یا از طریق مرور پرونده های پزشکی، در 138  نفر از این شرکت کنندگان، تشخیص دیابت، کنترل قند خون، سلامت متابولیکی و سایر نتایج را تایید کنند. چهل و دو درصد از شرکت کنندگان کودک بودند.
شرکت کنندگان مصرف متوسط ​​کربوهیدرات روزانه ی خود را 36 گرم یا حدود 5 درصد از کل کالری روزانه ی خود گزارش کردند (برای مقایسه، انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند حدود 45 درصد از کالری روزانه از کربوهیدرات ها تامین شود).مقادیر هموگلوبین A1c بر اساس گزارش افراد به طور متوسط ​​5.67 درصد بود که در محدوده طبیعی، قرار داشت (هدف هموگلوبین  A1cکمتر از 7 درصد و سطح حاکم به طور متوسط ​​8.2 درصد است).
شركت كنندگان به میزان کمتری دوز انسولین نسبت به دوز متوسط  انسولین نیاز داشتند( میانگین 0.40 یونیت بر کیلوگرم در روز)و میزان حساسیت به انسولین و سلامت قلبی متابولیکی( تری گلیسرید و كلسترولHDL پایین تر) افرادی كه اطلاعات آنها در دسترس بود، مطلوب تر بود.

اختلاف نظر در مورد رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات

نگرانی هایی در مورد ایمنی رژیم های غذایی با کربوهیدرات بسیار کم در دیابت نوع 1 مطرح شده است، که عمدتا در مورد افزایش خطر ابتلا به هیپوگلایسمی و یا کاهش خطرناک مقدار قند خون است.با این حال، در این مطالعه، میزان بستری شدن بیماران به دلیل هیپوگلایسمی (1 درصد)، کتواسیدوز دیابتی (2 درصد) و سایر عوارض دیابت، کمتر از گزارشاتی بود که به طور کلی در جمعیت دیابت نوع 1 اعلام می شود.
بیش از 80 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی از مدیریت دیابت خود راضی یا بسیار راضی بودند.با این حال حدود یک چهارم از آنها گفتند که در مورد رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات خود یا فرزندانشان با ارائه دهندگان مراقبت های دیابت، صحبت نمی کنند زیرا از انتقاد و یا حتی متهم شدن به سوء رفتار با کودکان خود نگران هستند.
نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کردند که محدودیت شدید در مصرف کربوهیدرات ها در واقع یک رویکرد بسیار قدیمی برای کنترل دیابت نوع 1 است. قبل از کشف انسولین، این روش زندگی کودکان، را گاهی برای سال ها افزایش می داد.هنگامی که انسولین معرفی شد، محدودیت مصرف کربوهیدرات ها نیز از بین رفت.
اما نویسندگان معتقدند رژیم های غذایی بسیار کم کربوهیدرات مستلزم مطالعه بیشتر می باشد.از آنجایی که این مطالعه دارای ماهیتی مشاهداتی و کنترل نشده است، آنها خواستار انجام آزمایشات بالینی تصادفی، برای بررسی دقیق ایمنی و کارایی رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات برای کنترل دیابت نوع 1 شدند.
پرفسور Lennerz و Ludwig تاکید می کنند که نتایج این مطالعه به خودی خود، تغییر در مدیریت دیابت را توجیه نمی کنند.آنها قویا توصیه می کنند که هر فرد مبتلا به دیابت تغییرات غذایی خود را باید تنها با نظارت یک ارائه دهنده ی خدمات دیابت انجام دهد.

منبع و سایت خیر:

Pediatrics, 2018; e20173349 DOI: 10.1542/peds.2017-3349

www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180507074218.htm